Svi na ZagrebDox

Prošla su dva festivalska dana ZagrebDoxa, koji traje sve do nedjelje 5. ožujka

Trinaesto izdanje ZagrebDoxa, najznačajnijeg regionalnog festivala dokumentaraca, koji se ove godine održava u Kaptol Boutique Cinema, započelo je na najbolji mogući način, ako je suditi po prvim brojkama posjećenosti – naime, prvi festivalski dan ostvario je rekordnu posjećenost u odnosu na prethodna festivalska izdanja. Taj podatak samo potvrđuje važnost ZagrebDoxa u popularizaciji dokumentarne forme i promociji svjetske, ali i još više, domaće dokumentarne produkcije u Hrvatskoj, kao i povratni interes publike. Na 13. ZagrebDoxu slijedi još pet (uključujući i današnji dan)uzbudljivih ‘dokumentarnih’ dana, o čemu više pročitajte u nastavku.

Do 5. ožujka na ZagrebDoxu prikazat će se više od 120 zanimljivih i uzbudljivih dokumentarnih priča iz cijeloga svijeta. U međunarodnu konkurenciju 13. ZagrebDoxa uvršten je 21 dokumentarni film. U utrci za Veliki pečat sudjeluje i izniman danski dokumentarac Ratni show (The War Show) u režiji Andreasa Dalsgaarda i Obaidah Zytoon, ovjenčan nagradom žirija sekcije Dani autora Venecijanskog festivala. Nastao u formi videodnevnika redateljice u kojem su zabilježena intimna druženja grupe prijatelja, mladih aktivista, uoči i tijekom Arapskog proljeća, film svjedoči o tragičnoj sudbini Sirije. Američki dokumentarac Gospodarica orlova (The Eagle Huntress) u režiji Otta Bella priča je o trinaestogodišnjoj djevojčici Aisholpan, koja će postati prva žena koja lovi s orlom u dvanaest generacija svoje obitelji nomada iz planinskih predjela Mongolije. Film je osvojio značajan broj nagrada, uključujući Nagradu Cinema Eye i nagradu za najbolji dokumentarac festivala u Hamptonsu.

Uz SAD, koji prevladava po broju naslova (sedam), zanimljivo je da je u međunarodnu konkurenciju ove godine uvršteno čak šest dokumentaraca iz Poljske, zemlje s dugom i bogatom tradicijom dokumentarizma. Poljsku invaziju na ZagrebDox predvodi 21 x New York, hipnotični filmski portret New Yorka i Njujorčana u režiji Piotra Stasika, a posebno zanimljivu i svježu poetiku donosi poljski hibrid dokumentarizma i fikcije Sve te neprospavane noći (All These Sleepless Nights), film o ‘mladosti u punom sjaju’ s ulica Varšave poljskog autora Michała Marczaka, koji je nagrađen za režiju na Sundanceu.

Dva ostvarenja iz međunarodne konkurencije bave se djecom kojima su uskraćeni djetinjstvo i mladost: protagonistica poljsko-mađarskog filma Pričest (Communion) autorice Anne Zamecke osnovnoškolka je koja nakon odlaska majke preuzima ulogu glave svoje disfunkcionalne obitelji, dok belgijski dokumentarac Zemlja prosvijetljenih (The Land of the Enlightened) Pieter-Jana De Puea donosi priču o naoružanoj bandi dječaka iz afganistanskog plemena Kuči koji prodaju iskopane sovjetske mine djeci na radu u obližnjem rudniku dragog kamenja. Čileansko-nizozemsko-francuski film Odrasli (The Grown-Ups) u režiji Maite Alberdi priča je o grupi ljudi s Downovim sindromom koji već četrdeset godina pohađaju istu školu, a kojima društvo ne dozvoljava da odrastu.

Ukupno 21 dokumentarni film natjecat će se i za Veliki pečat u regionalnoj konkurenciji, u koju je ove godine uvršteno devet hrvatskih naslova. Riječ je o filmovima: Djevojka od nula dolara Damira Terešaka, Jedi, spavaj, jedi, spavaj Đure Gavrana, Maratonci Biljane Čakić, Bojnik Kristijana Milića, snimljen u koprodukciji Hrvatske i Austrije, Neuspješan skroz Ljiljane Šišmanović, Oni samo dolaze i odlaze Borisa Poljaka, Možeš biti sve što hoćeš Roberta Tomića Zubera, Simpl Silvestra Kolbasa i Buffet Željezara Gorana Devića.

Finsko-bugarski dokumentarac Dobri poštar (The Good Postman) u režiji Tonislava Hristova donosi priču o poštaru u malom selu na bugarsko-tuskoj granici koje zbog europske izbjegličke krize ponovno dobiva na strateškoj važnosti. Protagonist se kandidira za gradonačelnika u želji da prihvati izbjeglice i tako revitalizira izumiruće selo, no ubrzo otkriva da dobre namjere nisu garancija političkog probitka. Tema izbjeglištva prisutna je i u dva kratkometražna filma iz regionalne konkurencije: u filmu Granice (Borders) Damjana Kozolea koji je osvojio Nagradu Vesna na Festivalu slovenskog filma i Nagradu za ljudska prava na festivalu u Sarajevo i u austrijskom dokumentarcu #njihovemačketakođer (#theircatsaswell) u režiji Lisbeth Kovacic.

U regionalnu konkurenciju uvršten je i pobjednički dokumentarac Sarajevo Film Festivala, rumunjski film Dah (A Mere Breath) u režiji Monice Lazurean-Gorgan, koji s puno suosjećanja rasvjetljuje moralne dileme protagonista, oca bolesne djevojčice koji mora odabrati između religije i medicine. Srpski dokumentarac Dubina dva (Depth Two) u režiji Ognjena Glavonića – nagrađen između ostalog za najbolji balkanski dokumentarac na Dokufestu u Prizrenu – eskperimentalni je dokutriler o masovnoj grobnici u predgrađu Beograda, a iz Srbije film Voli vas vaša Sexymaja (Yours Truly, Sexymaja) u režiji Ivana Mandića o popularnom blogu mlade beogradske prostitutke.

Uz glavni program, ZagrebDox uključuje i niz popularnih službenih programa: Biografski dox, Glazbeni globus, Happy Dox, Kontroverzni dox, Majstore doxa, Stanje stvari, Teen Dox i ADU Dox.

Raspored prikazivanja pogledajte ovdje!

Komentari