Emocionalna inteligencija kod djece kao temelj njihova intelektulanog razvoja

Ubrzo nakon što je saznala da se njezina kći rodila s teškom srčanom manom, Irena Orlović shvatila je da joj sustav neće puno pomoći te da se sama treba educirati o svemu i preuzeti odgovornost kao roditelj. Iz te njezine borbe nastao je zanimljiv projekt koji je pomogao stotinama drugih roditelja i djece

Nevjerojatnu volju i snagu pronašla je u sebi Irena Orlović nakon što je saznala da se njezina kći Matea rodila s teškom srčanom manom. Za djecu s takvim teškoćama kažu da žive s pola srca. Da bi Matea uopće mogla i tako živjeti, bio je potreban hitni operativni zahvat koji, nažalost, nije uspio i koji je ostavio trajna i ozbiljna oštećenja na mozgu. Kada je shvatila da će djevojčica imati teškoća u razvoju, ova hrabra i poduzetna mama odlučila je da njezin odgoj i razvoj neće prepustiti slučaju. Tri godine nije radila, sve svoje vrijeme posvetila je poticanju njezina razvoja, sve je bilo
usmjereno na ranu intervenciju i stimulaciju kroz povezujuće roditeljstvo. O tome je učila iz knjiga, slušala savjete stručnjaka, a pronalazila je i razne vježbe za rad. Matea je rasla i njezino je stanje
zapravo tijekom svih 15 godina, koliko danas ima, bilo puno bolje nego što to pokazuju nalazi i snimke mozga. U svemu tome Irena je vrlo brzo postala i iznimno društveno angažirana. Najprije je osnovala nakladničku kuću koja objavljuje literaturu iz područja ranog poticanja socijalnog, emocionalnog i intelektualnog razvoja, a potom i web stranicu. Nedavno je za web aplikaciju za rano poticanje intelektualnog razvoja  Pametnica osvojila i nagradu jedne domaće banke.

Irena, inače majka troje djece, ispričala je kako je tekao njezin put posut i trnjem i cvijećem. “Počela sam s čitanjem odgovarajuće literature. Čitala sam sve na hrvatskom jeziku za što sam mislila da bi mi moglo pomoći, a potom istraživala što stručnjaci preporučuju. Imala sam sreću što sam poznavala nekoliko liječnika koji iz tog područja imaju bogato iskustvo pa sam dobila odlične savjete
o tome odakle krenuti i na što obratiti pozornost. Također, dobila sam preporuku za literaturu u kojoj su se, osim dobrih savjeta, nalazile i konkretne vježbe za rad. Vrijeme provedeno u toplicama
doživljavala sam kao osobnu edukaciju, jer sam znala da fizikalna terapija od sat vremena dnevno u trajanju od tri tjedna ne može pomoći te da se sama trebam educirati u tom području i preuzeti
odgovornost kao roditelj’, kaže Irena Orlović, koja je prije Mateina rođenja radila kao medicinska sestra.

Posao je razvijala – noću

Kad je osnovala nakladničku kuću, za nju, kaže, nisu postojali radni
dani, nego samo radne noći. “Ubrzo sam shvatila da tako ne mogu dugoročno funkcionirati pa sam izradila home office. U početku je bilo iznimno teško organizirati se i činilo se da sam potpuno nefunkcionalna. Ipak, s vremenom sam započela kreirati određena organizacijska pravila u skladu sa svojom osobnošću i postajalo je sve bolje i lakše”, kaže ova svestrana mama, koja se uz sve obaveze kod kuće i na poslu stigne posvetiti i studiju psihologije. “Među roditeljima iz godine u godinu se sve više budi svijest o važnosti rane stimulacije za socioemocionalni i intelektualni razvoj djeteta. Ovaj me posao spojio s prekrasnim mamama koje su zainteresirane za rad s djecom i moja iskustva su nadasve pozitivna. Poticanje intelektualnog razvoja od najranije dobi vrlo je važno, međutim, ako prethodno nismo izgradili snažan i emocionalno topao odnos s djetetom, točnije ako mu nismo bili podrška u emocionalnom razvoju, uzaludno je govoriti o intelektualnom razvoju. Jer, znanost danas kaže da će dijete koje nema razvijenu emocionalanu inteligenciju teže koristiti i razvijati svoje intelektualne potencijale. Trendovi u svijetu zapravo su usmjereni na socio-emocionalni razvoj kao temelj intelektualnog razvoja, no to je druga priča o kojoj je potrebno osvještavati ljude u Hrvatskoj”, smatra Irena Orlović.

Upozorila je i na jednu zabrinjavajuću činjenicu vezanu uz rad s djecom u vrtićima, odnosno školama. “Radeći ovaj posao, povezala sam se s odgojno-obrazovnim djelatnicima i moram priznati da se divim našim odgojiteljicama koje ulažu golemi trud u poticanje emocionalnog, socijalnog, intelektualnog, kreativnog i drugih oblika djetetova razvoja i, bez obzira na uvjete u kojima rade, postižu jako dobre rezultate. Ipak, čini se kao da škole imaju zadatak zatomiti postignuto. Nažalost, sustav je obrazovnim djelatnicima u školama vezao ruke i nemaju slobodu koja im je potrebna da bi kvalitetno obavljali svoj posao. Zarobljeni su u administraciji. George Land i Beth Jarman u svojoj su studiji, provedenoj na uzorku od 1600 djece, utvrdili da je 98 posto djece u dobi od tri do pet godina uspjelo riješiti test divergentnog mišljenja poput genijalaca. Pet godina poslije to je ostvarilo samo 32 posto njih, a u dobi od 15 godina samo je 10 posto njih dosegnulo tu najvišu razinu. Nakon što su izašli iz odgojno-obrazovnog sustava, odnosno završili studij, ostalo ih je još samo dva posto. Nije li to zaista zabrinjavajući podatak?”, pita se ova svestrana mama.

Prva iskustva su najvažnija

Naša sugovornica savjetuje za kraj: ‘Roditelji bi prvo trebali raditi na sebi, educirati se i čitati, a zatim pratiti vlastito srce kako bi pomogli svojem djetetu da pronađe sebe i vlastiti put. Svako je dijete darovito, kaže poznati njemački neuroznanstvenik Gerald Hütter. Na nama roditeljima je da djeci pomognemo pronaći vlastite unutarnje potencijale i prepoznati svoje resurse koji će im pomoći da budu što uspješniji. Jednostavnije je odgojiti sretno dijete nego popravljati odraslog koji ima negativna iskustva iz djetinjstva. Iskustva koja dijete stekne u prvim godinama života temelj su cijelog njegovog postojanja”.

Kako radi Pametnica?

Riječ je o inovativnom razvojno-poticajnom programu u obliku web aplikacije koji je zamišljen tako da se na računalo preuzimaju materijali u elektroničkom obliku i izrađuju predlošci
za edukativne igre s djecom. Obuhvaća igre koje potiču rani jezično-govorni razvoj, predčitalačke i matematičke vještine, razvoj fine motorike, koncentraciju, grafomotoriku, logičko, funkcionalno i kreativno mišljenje… “Kroz rad s Mateom uvijek sam se pitala zašto potičemo samo djecu s teškoćama u razvoju i što bi se dogodilo kad bismo na isti način stimulirali i razvoj zdrave djece. Znanost kaže da inteligencija nije potpuno nasljedna, jer nasljeđujemo
samo skicu, a kako će se oblikovati mozak, ovisi o iskustvu i stimulaciji. Kroz osobno iskustvo rada s Mateom, ali i mlađim
sinom, znala sam koliko su za roditelje koji žele poticati rani razvoj djece korisni gotovi materijali i predlošci za edukativne igre s djecom. Dakle, samostalno sam osmišljavala i crtala radne
materijale uz konzultacije sa strucnjacima iz logopedije,
defektologije i neurologije. Ilustracije je crtao mladi umjetnik Hrvoje
Orlović”, objašnjava naša sugovornica. Kako do Pametnice?
Materijali se mogu preuzeti na web stranici www.pametnica.harfa.hr, a cijena je 144 kune.

Komentari