Mali financijski vodič za djecu i mlade

Donosimo vam vodič za pravilno približavanje teme novca djeci ovisno o njihovoj starosnoj dobi

5 GODINA

ŠTO DJECA TREBAJU ZNATI?
• Novac je potreban kako bismo mogli kupiti stvari koje nam trebaju.
• Novac treba zaraditi – postoji razlika između stvari koje želiš i onih koje doista trebaš.
• Ne možeš sve dobiti čim to poželiš.
• Novac nije dobro potrošiti odjednom, nego ga treba čuvati i štedjeti.
• Posuđivanje znači da nešto možeš koristiti ograničeno vrijeme,
a nakon toga vratiti.

PREPORUČENE AKTIVNOSTI

Dajte djetetu kasicu za štednju novca i pokažite mu da može kupiti nešto što želi (čokoladu, igračku) kada dovoljno uštedi. U toj kasici može čuvati poklone u novcu koje dobije od rođaka, prijatelja i vas, a povremeno mu dajte da u nju ubaci i manje kovanice. Kasicu možete uvesti već od djetetove treće godine. U početku je djeci zabavno samo puniti kasicu, a kada procijenite da je skupilo dovoljno za ono što želi, izvadite pred njim novac iz kasice i prebrojite ga pa s njim otiđite u kupnju kako bi shvatilo vezu između ušteđenoga novca i proizvoda koje je odabralo. Pokažite djetetu da i vi sebi kažete ‘ne’ kada poželite kupiti nešto što je nepotrebno ili nemate dovoljno novca za to. Nacrtajte djetetu krug koji prikazuje koliko novca imate i razdijelite ga na dijelove koji su nužni (hrana, plaćanje računa, odjeća) i one koji su opcionalni (npr. slatkiši) kako bi vidjelo da je količina novca kojom raspolažete ograničena.

6-10 godina

ŠTO DJECA TREBAJU ZNATI?

• Koliko lipa sadrži jedna kuna i računanje s novcem.
• Pri trošenju novca treba donositi odluke o tome koji će se proizvodi kupiti.
• Štednja novca u banci uključuje i kamatu.
• Novac koji se potroši na kreditnim karticama se također odbija
od vaše plaće.

PREPORUČENE AKTIVNOSTI

U skladu s djetetovim napredovanjem u učenju zbrajanja i oduzimanja, uvodite aktivnosti i igre koje se odnose na ponašanje
u trgovini. Primjerice, ako ide u trgovinu s novčanicom od deset kuna, a čokolada stoji šest kuna, dijete bi trebalo znati koliko mu prodavačica treba vratiti. U skladu s djetetovim napretkom u ovim vještinama dajte mu više samostalnosti i pošaljite ga da samo obavi manju kupnju. Na jednostavan način objasnite kako koristite kreditne kartice i čemu one služe te da morate paziti koliko ćete novca na taj način potrošiti. Simbolični džeparac od nekoliko
kuna možete povremeno davati već djetetu od četiri ili pet godina, a kada krene u školu, možete ga povećati tako da pokrije trošak užine i da djetetu uz to ostane neki mali iznos koji može štedjeti. Djetetu od deset godina i starijem možete davati džeparac svaka dva tjedna ili mjesečno.

11-13 godina

ŠTO DJECA TREBAJU ZNATI?

• Treba razvijati vještinu štednje i umjerenoga trošenja novca.
• Impulzivnu kupnju nečega što nam zapravo ne treba ne možemo
si priuštiti često, nego samo povremeno.
• Kreditne kartice treba koristiti umjereno i oprezno.
• Upozorite na moguće opasnosti internetskoga upisivanja
podataka s kreditnih kartica.

PREPORUČENE AKTIVNOSTI

S djetetom dogovorite razuman iznos džeparca i odredite na što će ga sve trošiti. Ako dijete želi kupiti neku veću stvar, dogovorite s njim tijekom kojega će razdoblja ono samo trebati uštedjeti dio novca za nju, a koliki iznos ćete vi dodati. Dogovorite s djetetom iznos koji će odvajati za štednju u banci. Tamo može položiti određeni postotak džeparca, kao i poklone u novcu koje dobije,
primjerice za rođendan. Dopustite djetetu da kupi i nešto za što smatrate da mu nije potrebno ili da mu se na kraju neće sviđati, a onda bez pripisivanja krivnje porazgovarajte s njim o posljedicama takvih impulzivnih odluka. Objasnite djetetu da pri kupnji kreditnim karticama morate biti oprezni i umjereni te ga upozorite na posljedice prekomjernoga korištenja kreditnih kartica. Recite mu da je korištenje kartica zapravo posudba od banke na koju se plaća kamata i da prekomjernim trošenjem možete potrošiti više od svoje
plaće i biti u dugu.

14 – 18 godina

ŠTO DJECA TREBAJU ZNATI?

• Veće troškove treba pažljivo planirati.
• Krediti su ponekad potrebni, ali u njih treba ući s planom i sa svim potrebnim informacijama.
• Što su porezi i zašto ih plaćamo.
• Čemu služi osiguranje i kako ono funkcionira.

PREPORUČENE AKTIVNOSTI

Uključite dijete u zajedničko obiteljsko planiranje nekih troškova, primjerice za kupnju namještaja, odjeće, plaćanja ljetovanja, kupnju automobila. Ako imate kredit (primjerice za stan ili auto), objasnite djetetu u kolikim ratama ga otplaćujete i kolika je kamata te koji su uvjeti kredita. Objasnite djetetu što su porezi i na primjeru svoje plaće pokažite mu koji postotak vaše plaće otpada na porez. Ako imate osiguranje, primjerice za auto, objasnite djetetu čemu ono služi i koliko plaćate za njega. S djetetom dogovorite određeni iznos njegova džeparca ili štednje koje smije samo potrošiti bez vašega uplitanja u njegove odluke (primjerice, na odjeću koju samo odabere ili izlazak s prijateljima).

Mr.sc. Andreja Marcetić je vanjska suradnica AZOO MZOS, predsjednica Savjeta za upravljanje projektima, voditeljica projekata s temama prava potrošaća, samozapošljavanja i smanjenja nezaposlenosti te povećanja konkurentnosti i mobilnosti na tržištu rada. 

Komentari