Kako uspješno prestati pušiti?

Iako se zna da je štetan, duhan je i dalje ovisnost br. 1 - u svijetu je milijardu i dvjesto milijuna pušača! No itekako je moguće stati toj pošasti na kraj

Kada je riječ o cigaretama, još ih uvijek radije vežemo uz riječi ‘užitak’, ‘opuštanje’ i ‘zabava’, a manje uz ‘štetnost’, ‘narušavanje zdravlja’, ‘ovisnost’… To vrijedi za svakog trećeg Hrvata. Naime, prema statistikama, oko milijun i dvjesto tisuća ljudi u Hrvatskoj su pušači. No ni svjetski prosjeci nisu optimističniji: čak je milijardu i dvjesto milijuna ljudi ovisno o cigaretama. Zato godišnje od posljedica pušenja u svijetu umre gotovo šest milijuna ljudi, a u Hrvatskoj oko 14.000 ljudi. I to zbog štetnih tvari u duhanu, od kojih su mnoge dokazano kancerogene.

Javnozdravstveni problem

Pušenje je jedan od najvećih javnozdravstvenih problema kojem se nastoji doskočiti mnogim akcijama i programima prevencije, poput škole nepušenja ili pak zabrane pušenja u javnim ustanovama i ugostiteljskim objektima, čime se štite građani i od pasivnog pušenja. Javne inicijative mogu učiniti pomake, ali ključna osoba je uvijek pojedinac koji treba donijeti odluku.

Zašto je odvikavanje tako teško?

U svojoj knjizi ‘I vi možete prestati pušiti’ poznati liječnici Nevenka Blažić-Čop i Veljko Đorđević tvrde kako pušenje može doista postati epizoda iz prošlosti.

1. Odaberite za sebe najvažniju prednost nepušenja

Odaberite i označite one prednosti nepušenja koje za vas imaju najveću važnost. Fizičke prednosti: osjećaj okusa i mirisa je bolji, hrana više godi, zubi su bjelji, dah je svjež, cirkulacija krvi je bolja, koža poprima zdraviji izgled, kašalj prestaje. Društvene prednosti: neometanje drugih ispuhivanjem dima, kuća, odjeća i automobil odišu svježinom. Emocionalne prednosti: zadovoljstvo zbog mogućnosti kontrole vlastitog ponašanja, porast osjećaja osobne vrijednosti, povećanje samopouzdanja, zadovoljstvo zbog davanja pozitivnog primjera djeci. Financijske prednosti: nema više izravnih izdataka za pušenje. Recite glasno samome sebi: “Želim se osloboditi pušenja!’ Tako ćete osvijestiti želju za prestankom.

2. Odredite datum prestanka

Za prestanak izaberite mirnije vrijeme kad ne očekujete napete situacije.

3. Pripremite se fizički

Za prestanak pušenja potrebna je dobra fizička priprema. Tijekom dana pijte dovoljnu količinu vode, spavajte 7 do 8 sati, obilno doručkujte i svakodnevno šećite na svježem zraku.

4. Pripremite se i psihički 

Pripremite se za visokorizične situacije, u kojima ćete biti u kušnji da ponovno zapalite cigaretu, kao što su odlazak na mjesta s mnogo pušača i kad nastupi osjećaj gladi ili obuzetost ljutnjom.

5. Planirajte motivirajuće nagrade

Ako ste prestali pušiti, zaslužili ste nagradu. Za novac koji biste potrošili na cigarete – kupujte nešto što volite.

6. Oponašajte nepušače

Promatrajte što i kako rade nepušači te kako se ponašaju u određenim situacijama. Gledajte kako provode vrijeme predaha, čime ‘zapošljavaju’ ruke…

7. Prestanite pušiti uz ceremoniju 
Recite prijateljima i članovima obitelji da ste prestali pušiti. Proslavite taj dan, ali bez alkohola.

8. Jedite i pijte da biste pobijedili 
Mislite o tome da fizička kondicija ovisi i o hrani koju unosite u organizam.

9. Nađite vremena za opuštanje

Redovita tjelovježba pomaže u procesu odvikavanja. Radite vježbe opuštanja u trajanju od 10 do 20 minuta: 1. duboko udahnite kroz nos, 2. polagano izdišite na usta, 3. ponovite to četiri puta.

10. Probudite maštanje
Iskoristite sposobnost maštanja i usredotočite se na prednosti nepušenja.

11. Koristite duhovnu snagu

12. Zatomite želju za pušenjem

Popijte čašu vode ili soka, duboko udahnite pet puta, prošećite, primijenite vježbe opuštanja, brojite unazad, počevši od 100, prihvatite se nekog hobija, operite zube pastom od peperminta, grickajte mrkvu ili celer, uzmite gumu za žvakanje, ponovite odluku: “Želim se osloboditi pušenja!”

13. Ako set posrnuli i zapalili cigaretu, počnite ispočetka 
Jedna zapaljena cigareta tijekom odvikavanja ne smije postati prepreka za prestanak pušenja.

14. Ne zaboravite ‘dvostruku pobjedu’ 
Podijelite s drugima ono što je vama pomoglo i poslužilo vam kao pojas za spašavanje dok ste bili u krizi zbog snažne želje za cigaretom.

15. Osjećajte se dobro zbog samih sebe!

Preporučujemo

Komentari