Savjeti uz koje ćete vratiti godine unazad

Bez očitog upozorenja, neki naši organi mogu početi starjeti brže nego što je to uobičajeno. Ako primjećujete simptome koji nisu uobičajeni za vašu životnu dob, to znači da je vaše tijelo starije za pet do deset godina. Naučite kako vratiti godine unazad!

Svi se katkad osjećamo starijima od svoje kronološke dobi, ali se često nakon kvalitetnog sna ili usporavanja životnog tempa opet osjećamo dobro. No događa se i da neki dijelovi našeg tijela, odnosno organi, počnu starjeti brže nego što bi trebali bez nekog očitog upozorenja. Primjerice, kapacitet našeg pamćenja i rasuđivanja može početi propadati već u 45. godini. Postavlja se pitanje: ako naše tijelo stari prije vremena, što možemo učiniti da to promijenimo? Ako primjećujete simptome koji nisu uobičajeni za vašu životnu dob, to znači da je vaš organizam vjerojatno pet do deset godina stariji nego što bi trebao biti.

SLUH

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Teže razabirete što netko govori u prostoriji ispunjenoj bukom.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Ne čujete što govore osobe pokraj vas, mislite da ljudi mrmljaju, teško razlikujete suglasnike i imate teškoća pri slušanju visokih glasova. Gubitak sluha povezan s godinama uzrokovan je gubitkom stanica sa sitnim nježnim dlačicama u unutarnjem uhu. Genetski čimbenici, stalno izlaganje preglasnoj buci i pušenje povećavaju rizik. Ovaj se problem ne bi trebao pojaviti prije 55. godine!
VRATITE GODINE UNAZAD: Jedan od razloga za prijevremeni gubitak sluha jest glasna glazba. Volite li slušati takvu glazbu, stavite slušalice koje poništavaju vanjsku buku.

Ako imate 50 +

ŠTO JE UOBIČAJENO: Naprežete se kako biste čuli zvuk, osobito na bučnim mjestima, a drugi vam govore da je zvuk na radiju ili televiziji preglasan.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Zujanje u ušima popraćeno nagluhošću, nerazumijevanje što vam drugi govore… Nakon navršene 55. g. potpuno je normalno da imate slabiji sluh, a do sedamdesete je oko 70 posto ljudi pogođeno tim problemom. U rijetkim slučajevima gubitak sluha na jednom uhu, praćen zujanjem ili šumovima, mučninom i vrtoglavicom, može biti i znak tumora u unutarnjem uhu.
VRATITE GODINE UNAZAD: Ne možete spriječiti gubitak sluha uzrokovan starenjem, ali ako se to već i dogodi, nabavite slušni aparatić. Što ga prije nabavite, to će se vaš mozak brže naviknuti na
njega. Čekate li predugo, vaše će moždane stanice sve teže prepoznavati zvukove.

TJELESNA KONDICIJA

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Lagana zadihanost tijekom uspinjanja stubama do trećeg kata.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Teško disanje tijekom uspinjanja stubama na treći kat ili potreba za stankom kako bi se došlo do daha, glavobolja, nesvjestica, nagli gubitak daha… Kad uđemo u srednju dob, srčani se mišić u prosjeku smanjuje za 0,3 grama na godinu, što ometa pumpanje krvi. To može dovesti do visokog krvnog tlaka i gubitka daha. Kondicija je važna za zdravlje srca. Zbog tjelesne neaktivnosti jedan od petero ljudi boluje od srčanih bolesti.
VRATITE GODINE UNAZAD: Stručnjaci savjetuju barem 30 minuta umjerene tjelesne aktivnosti dnevno, poput žustrog hodanja, i to pet puta tjedno. Želimo li sačuvati zdravlje srca, aktivnost treba trajati barem 10 minuta.

Ako imate između 50 i 70 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Lagani gubitak daha nakon uspinjanja stubama, mogućnost balansiranja 15 sekundi zatvorenih očiju.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Nesvjestica zbog napora ili ustajanja tijekom radova u vrtu može ukazivati na to da se srčana cirkulacija ne prilagođava dovoljno brzo određenom naporu, kao i na to da imate srčane bolesti. Ako su arterije sužene, tijelu treba dulje da se prilagodi naporu.
VRATITE GODINE UNAZAD: Žustro hodanje, vrtlarenje i uspinjanje stubama pružit će vam dobrobit kao da ste hodali na traci. Svakih pola sata ustanite (npr. dok gledate TV). Čak i nakon pola sata vožnje autom zaustavite se i izađite iz vozila. Ako ste u mogućnosti, pješice idite na posao.

Zglobovi i leđa

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Povremeni bolovi u vratu i leđima nakon buđenja, ukočenost u leđima nakon vožnje dulje od dva sata, bolovi u nogama nakon polusatnog hodanja, potreba za protezanjem nakon jednosatnog sjedenja na tvrdom stolcu.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Intenzivan bol u jednom ili više zglobova nakon nošenja vrećica iz kupnje, teškoće i nelagoda prilikom ulaska u auto ili izlaska iz njega. Imate li jedan od tih simptoma, vaši zglobovi ili leđa pate od ranih znakova degenerativnih promjena. To može biti uzrokovano ili nekom ozljedom ili sjedilačkim načinom života. Loše držanje za stolom također je čimbenik koji pridonosi ovakvom stanju. Debljina povećava rizik od osteoartritisa za 15 puta.
VRATITE GODINE UNAZAD: Ako provodite puno vremena radeći isto, primjerice ako dugo sjedite za računalom, pripazite na držanje. Kojom god se tjelovježbom bavili, investirajte u dobru obuću jer ćete
njezinim nošenjem smanjiti pritisak na zglobove. Pretjerani ponavljajući pokreti, poput trčanja na duge staze, mogu dovesti do ozljeda i problema sa zglobovima. Zglobove koljena zaštitite jačanjem bedrenih mišića.

Ako imate između 50 i 70 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Bolovi dok mijenjate posteljinu, nelagoda ili ograničenje u vratu dok provjeravate mrtvi kut tijekom vožnje, bol u leđima kada dugo sjedite, ukočenost ili bol u nogama ili leđima dok hodate između 30 minuta i sat vremena.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Bolovi u zglobovima koji uzrokuju buđenje noću, nemogućnost okretanja vrata tijekom provjeremrtvog kuta zbog ukočenosti, izbjegavanje niskih stolaca i sofa zbog bolova u koljenima, kuku ili leđima, kao i jaki bolovi u zglobovima nakoh hodanja. Od 50-ih pa nadalje mišići, ligamenti i tetive nisu više toliko snažni, pa se počinju trošiti.
VRATITE GODINE UNAZAD: Vježbe za fleksibilnost pomoći će vam da olakšate svakodnevne pokrete, poput hodanja i nošenja stvari. Probajte s vježbama istezanja, jogom za početnike i tai-chijem. Konzumirajte namirnice koje sadrže omega-3, omega-6 i omega-9 masne kiseline koje imaju protuupalni učinak i pomažu
u ublažavanju bolova u zglobovima.

ZUBI

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Žućkasti zubi, gubitak zubne cakline, gingivitis (upala desni).
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Gubitak zuba ili njegovo klimanje, bolna čeljust, gornji očnjaci manje šiljasti i četiri prednja zuba nejednake dužine, krvarenje desni. S godinama naši zubi prirodno postaju zamrljani jer se kristali zubne cakline uništavaju, zbog čega čaj, kava i vino prodiru kroz nju. Gubitak zuba u ovim godinama znak je preranog starenja, što je obično i rezultat bolesti desni. Škrgutanje zubima (zbog stresa) također može uzrokovati trošenje i propadanje zuba.
VRATITE GODINE UNAZAD: Imate li loše prehrambene navike, probleme s debljinom i niste aktivni, velika je vjerojatnost da ćete dobiti parodontozu. Jako je važno i upotrebljavati zubni konac.

Ako imate između 50 i 70 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Povlačenje desni, mrlje na zubima, pogotovo u blizini desni.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Izrazito žuti zubi koji se klimaju. Oko 80 posto ljudi suoči se s povlačenjem zubnog mesa zbog bolesti desni, odnosno parodontoze. Kako starimo, zbog povlačenja desni naši zubi izgledaju dulji. Ako možete vidjeti vrat korijena zuba, vrlo vjerojatno ćete ostati bez zuba jer je njihov korijen potpuno nezaštićen.
VRATITE GODINE UNAZAD: Nakon 60. godine učinak bolesti desni je najprimjetniji, pa je važno spriječiti daljnju štetu. Moguće je obaviti i operaciju da biste spriječili propadanje zuba.

PAMĆENJE

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Zaboravljanje imena drugih ljudi, zametanje ključeva, mobitela ili novčanika, zaboravljanje telefonskih brojeva ili datuma rođenja.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Nesnalaženje na poznatim mjestima (primjerice, redovito imate problema s pronalaskom automobila na parkiralištu), teškoće s prepoznavanjem lica, boja, oblika i riječi, ostavljanje stvari na pogrešnome mjestu, primjerice ključeva u hladnjaku. Problemi s pamćenjem dio su procesa starenja, pa nemojte biti previše zabrinuti ako zaboravljate stvari kako starite. Mozak se s godinama postupno smanjuje, jer neuroni propadaju do 80 posto, te on gubi 15 posto svoje prosječne težine. Veći problemi s pamćenjem u ovim godinama, iako rijetko, mogu biti znak demencije.
VRATITE GODINE UNAZAD: Ne uprežete li dovoljno svoje moždane vijuge, vaš će mozak brže propadati. Zato je važno baviti se raznim aktivnostima kako biste ga stimulirali. Što više novih zadataka radite, to bolje, čak i ako je riječ o nečem jednostavnom, poput odlaska u novi restoran. Tijekom učenja ili obavljanja novih aktivnosti neuroni stvaraju nove veze.

Ako imate između 50 i 70 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Zaboravljanje dogovora i nemogućnost da se sjetite po što ste došli u drugu sobu.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Zaboravljanje činjenice da ste popili kavu ili čaj, neprepoznavanje članova obitelji, ali i vrlo živa sjećanja iz mladosti te ostavljanje stvari na neobičnim mjestima, primjerice čajnika u hladnjaku. Naše kratkoročno pamćenje vrlo je lako omesti. Zbog toga se svatko od nas s vremena na vrijeme ne može sjetiti po što se uputio u sobu. No veći problemi s pamćenjem mogu biti znak demencije, a najučestaliji su nakon 65. godine.
VRATITE GODINE UNAZAD: Dokazano je kako tjelovježba čuva pamćenje i smanjuje rizik od demencije. Američko istraživanje pokazalo je kako 40-minutno hodanje nekoliko puta tjedno potiče rad hipokampusa, dijela mozga zaduženog za pamćenje.

VID

Ako imate između 30 i 50 godina

ŠTO JE UOBIČAJENO: Nakon 45. ne možete pročitati sitna slova i trebate jače svjetlo za čitanje.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Zamagljen vid i vidno polje koje je suženo kao u tunelu. Teškoće s čitanjem sitnih slova klasičan su znak problema s vidom vezanim uz starenje, kao i staračka dalekovidnost, koja se javlja kada očne leće postaju manje fleksibilne. Zamagljen vid može biti i simptom mrene, koja se javlja u sedamdesetima, a neki je ljudi dobiju već s pedeset godina, posebice dijabetičari. Glaukom je češći u sedamdesetima.
VRATITE GODINE UNAZAD: Pušenje ubrzava većinu problema s očima, pogotovo mrenu, pa bi bilo dobro što prije prestati s tom lošom navikom.

Ako imate između 50 i 70

ŠTO JE UOBIČAJENO: Zamagljen i nejasan vid, povremene točkice, očna leća koja postaje žuta ili smeđa.
ŠTO NIJE UOBIČAJENO: Naglo zamagljenje vida i ravne crte koje osoba vidi kao zaobljene. U ovim godinama postoji velika vjerojatnost za dobivanje dijabetesa, što može zamagliti vid, zbog osciliranja razina šećera u krvi. Ravne crte koje postaju zaobljene klasičan su znak makularne degeneracije oka koja nastaje zbog starosti, što je glavni uzrok sljepoće. Makularna degeneracija javlja se u 70-im godinama. U slučaju da se pojavi ranije, vjerojatno je povezana s pušenjem ili obiteljskom anamnezom.
VRATITE GODINE UNAZAD: Provjeravajte vid na oba oka. Ako se makularna degeneracija otkrije na vrijeme, u nekim se slučajevima može ublažiti. Smanjite unos masti i uzimajte dovoljno namirnica bogatih omega-3 masnim kiselinama (australski znanstvenici otkrili su kako one smanjuju rizik od ove bolesti).

Preporučujemo

Komentari