Današnjim je roditeljima sve teže reći djeci ‘ne’ kada su u pitanju materijalni prohtjevi i to uglavnom zato što živimo u potrošačkom društvu. Je li moguće staviti djetetu financijska ograničenja, naučiti ga vrijednosti novca te kako raspolagati njime?
Današnjim je roditeljima sve teže reći djeci ‘ne’ kada su u pitanju neki materijalni prohtjevi. Djeca koja odrastaju u potrošačkom društvu toliko su bombardirana reklamama da se njihove želje vrtoglavo množe. A roditelji toliko puno rade i nisu prisutni u životu djece da im to žele nadoknaditi na ovakav način. Ili, što je još gore, pokušavaju kupiti njihovu ljubav. Kada svoje odrastanje uspoređuju
s onim svoje djece, prva razlika koja će roditeljima vjerojatno pasti na pamet jest ta da su oni bili znatno manje orijentirani na materijalno, imali su manje obuće i odjeće i roditelji nisu udovoljavali svakoj njihovoj želji.
Jesu li nam djeca rastrošna?
Iz te perspektive, današnja djeca se čine rastrošnom. Može li se ta rastrošnost uopće držati pod kontrolom i naučiti djecu disciplini kad je riječ o novcu?
“Djeca počinju razumijevati snagu novca čim u dućanu krenu prepoznavati svoje najdraže igračke – već s tri godine”, kaže psihologinja dr. sc. Gordana Buljan Flander u svojoj knjizi ‘Odgajam li dobro svoje dijete?’. Predškolci, nastavlja, već mogu pojmiti činjenicu da je novac ključ za mnoge stvari koje oni žele. Unatoč agresivnom marketingu, roditelji su ipak ti od kojih djeca najviše uče – iz njihove neverbalne komunikacije, razgovora o tome kako upravljati novcem i kako ga trošiti. Ako vikende vrlo često provodite u šoping-centrima, što će iz toga naučiti? Nemojte zaboraviti da dijete vrlo lako primijeti vaše zadovoljstvo kada se vraćate s vrećicom u kojoj su nove cipele. I na taj način ono uči – prije svega, povezuje zadovoljstvo s materijalnim.
Sjetite se samo koliko ste puta obećali djetetu da će dobiti novu igračku ili slatkiš ako bude pristojno u gostima ili pojede ručak. Ili ste pak zapovjedili da do Božića nema novih igračaka, a onda ste, kako biste izbjegli scenu i suze u trgovini, posustali i kupili još jednu lutku u nizu. Ili jednostavno niste mogli slušati višednevno moljakanje pa ste popustili i kupili novi mobitel. Djeca na taj način uče da mogu dobiti sve ako budu ustrajna. Mnogi izbjegavaju govoriti o novcu jer ih to možda podsjeća koliko i sami troše na nepotrebne stvari i kako
ne znaju štedjeti, pa samim time nisu dobar primjer. Prije nego što počnete, svjesno poradite na svojoj vjerodostojnosti. Bitno je i da znate kako se odnos prema novcu uči iz svakodnevnih malih situacija, tako da to neće biti razgovor koji ćete obaviti jednom zauvijek i tako skinuti teret s vrata.
Kada uvesti džeparac?
Čak su i mala djeca sposobna raspravljati o novcu i shvatiti bit uloženog i dobivenog. Ako smatrate da igračka ne vrijedi onoliko koliko traže za nju, pokušajte objasniti djetetu što se sve može dobiti za toliko novca. Naravno da nećete uvijek inzistirati na ‘disciplini’, već ćete djetetu, ako to možete, priuštiti ono što želi, ali morate imati mjeru kako se ne bi dogodilo da trošenje novca shvati zdravo za gotovo.
S polaskom u školu postavlja se pitanje džeparca, koji je vrlo konstruktivan način učenja raspolaganja novcem. Neka dijete uvijek ima određeni iznos novca u novčaniku, ali mu naglasite da time mora raspolagati određeno vrijeme. Potroši li u jednom danu sve na slatkiše, mora biti svjesno da drugi dan neće dobiti ništa. Djetetov džeparac njegovo je vlasništvo, ali i njegova odgovornost. “Roditelji griješe kad djetetu uzmu novac koji je dobilo od, primjerice, baka i djedova (riječ je o starijoj djeci koja shvaćaju vrijednost novca). Ako je novac dan djetetu, dopustite mu da ga upotrijebi onako kako želi te mu eventualno ponudite savjet”, smatra G. Buljan Flander. Ono ima pravo na vlastite izbore, pogreške i upravljanje ovim dijelom svog života. To je ujedno i najbrži put učenja o financijama.
Djeca u većini slučajeva žele potrošiti sve što imaju. Kako ih zaustaviti u tome?
Štedna knjižica – Otvorite djetetu račun u banci. Imajte u vidu da ćete moći raspolagati samo dijelom novca, a da će se on u cijelosti moći dići nakon njegova 18. rođendana.
Cilj štednje – Objasnite mu kako funkcionira štednja pa na list papira stavite sve djetetove želje te napravite svojevrsni plan štednje kako bi ostvario neke od svojih želja.
Potičite ga na štednju – Kako biste ga motivirali na štednju, uplatite i vi novac na njegov račun. Svaki put kad dijete stavi novac, vi dodajte svoj iznos.
Uključite ga u planiranje kućnog budžeta – Kada idete na more ili pripremate rođendansku zabavu, upoznajte dijete s tim što sve mora kupiti i koliko to stoji.
Što je prihod i rashod, a što dug – Djeca više shvaćaju nego što mislite. Zato im objasnite što su prihodi, a što rashodi, što obavezni troškovi, a što je to dug.
Želiš to kupiti? Zašto? – Kada dijete poželi nešto kupiti, nemojte mu odmah reći ‘ne’. Recite mu da pričeka rasprodaju jer će tada moći kupiti više toga.
Komentari