Baby boom generacija vs. generacija Y

Pripadnici baby boom generacije svojim su nastojanjima stvorili gospodarsku osnovu za generaciju Y, a sada se na svojim radnim mjestima moraju nadmetati s njima

Najstarija generacija koja danas privređuje je tzv. baby boom generacija, tj. osobe u dobi od 50 do 68 godina. Naziv ove generacije temelji se na velikom porastu nataliteta zabilježenom nakon Drugog svjetskog rata. U SAD-u je ta faza počela 1946. godine, a u Europi je zabilježena nekoliko godina poslije. Tek je uvođenje kontracepcijske pilule 60-ih godina prošlog stoljeća zaustavilo rast broja novorođenih.

Djetinjstvo koje je u poslijeratno doba bilo obilježeno odricanjima potaknulo je pripadnike baby boom generacije da veliku važnost pridaju vlastitoj sigurnosti. Naravno da im je sigurnost važna i kad je riječ o poslu. Oni su sebi i svojoj djeci željeli osigurati kvalitetnu budućnost, steći vlastiti imetak i ostvariti dobar položaj u tvrtki u kojoj rade. Sastavni dio toga svakako je i uspon na hijerarhijskoj ljestvici. Zahvaljujući naglašenoj marljivosti i dobrim postignućima većina je predstavnika te generacije osigurala sebi sigurnu poziciju. To nije uvijek bilo jednostavno, ali se podrazumijevalo kao pretpostavka za osiguravanje obiteljske egzistencije. Pripadnici baby boom generacije svojim su nastojanjima stvorili gospodarsku osnovu za generaciju Y.

A oni su mladi, puni elana i prije svega motivirani – novi val zaposlenika najradije bi sve preokrenuo naglavačke – oni su generacija Y. Na tržište rada stigli su ubrzo nakon prijelaza u novo tisućljeće pa se za njih često upotrebljava i naziv ‘Millenials’. Željeli bi se odjednom svega prihvatiti i sve promijeniti. Mlada generacija osvaja tržište rada istinskim entuzijazmom. To je, naravno, dobro jer oni u čvrsto ustoličene radne strukture donose svježi vjetar. Pritom im se ipak zamjera to što povremeno zaboravljaju da postoje određeni obrasci postupanja i radni procesi, koji su već puno puta isprobani i koji su se pokazali opravdanima. I njihove su nove predodžbe o životu također često u koliziji s onima njihovih starijih ili iskusnijih kolega. Kod nove generacije Y sve mora funkcionirati brzo i biti digitalizirano. Hijerarhija im nije važna, nije im čak toliko važno ni brzo napredovati koliko to da im posao bude zabavan, ali i da im osigura dovoljno slobodnog vremena.

Što nas očekuje?

Promjene se ne mogu zaustaviti. One se ne odnose samo na stav nove generacije prema radu nego i na njihovu općenitu predodžbu ispunjenog života, koja je potpuno drukčija od one kakvu imaju pripadnici prošlih generacija. Naravno da je i generaciji Y važna karijera, ali pritom oni ni u kojem slučaju ne smiju biti prikraćeni za mogućnost samoostvarenja. Osim toga, u današnje se vrijeme polako gubi jasna granica između posla i privatnog života zahvaljujući novoj tehnici. S time su povezani i novi načini rada. Odgađanje za poslije nije rješenje, s teškoćama se treba odmah uhvatiti u koštac. Naravno da je iskustvo i dalje važno, no tvrtke se ipak postupno moraju prilagođavati novim uvjetima jer će generacija Y uskoro činiti većinu društva.

Baby boom generacija:
• prilagodljivost
• materijalizam
• sigurnost
• čvrsta hijerarhija
• tradicionalnost
• usmjerenost na karijeru

Generacija Y:
• samosvjesnost
• važnost samoostvarenja
• zadovoljstvo
• fleksibilan posao
• vješto rukovanje tehnikom
• timski rad

Tekst: Danijela Petrov i Gordana Maskalan/Lisa
Foto: Profimedia

Komentari