Pobijedite strah od promjena i odvažite se na pokretanje vlastitog posla

Razlika između uspješnih i neuspješnih poduzetnika nije u tome što su ovi prvi pametniji, već u tome što uspješni poslovni ljudi rade ono što se drugima ‘ne da’ i najbrže se prilagođavaju promjenama. Zato se ohrabrite i napokon radite ono što volite!

I dok je još prije tri godine, prema istraživanju portala MojPosao, poduzetništvo u Hrvatskoj tek bilo u povojima i građani su u privatne vode ulazili najčešće iz nužnosti, danas je sve više onih koji se hrabro odlučuju napustiti puno sigurnije radno mjesto i pokrenuti nešto svoje. Rad za sebe, veća mogućnost kreativnosti i zarade te financijska neovisnost glavni su razlozi koji vuku u samostalne vode i uistinu je puno dobrih poduzetničkih priča u Hrvatskoj koje svjedoče da je moguće uspjeti. Ipak, koliko god poduzetništvo bilo dobro, toliko je i rizično te istraživanja pokazuju kako 80% privatnih biznisa propada u prve dvije godine poslovanja. Zašto je tome tako, odgovorila nam je dr. sc. Elvira Mlivić Budeš koja objašnjava kako je razlika između ljudi koji su uspješni i onih koji to nisu u tome što ovi prvi čine ono što se drugima ‘ne da’ i jednostavno su disciplinirani u obavljanju stvari koje smatraju bitnima. S druge strane, tu je i strah od promjena i nepoznatog zbog kojeg poslovni ljudi ili ne žele napustiti svoju radnu okolinu kako bi pokrenuli nešto svoje (a nezadovoljni su na dotadašnjem poslu) ili se nisu u stanju nositi s izazovima i promjenama koje moraju prihvatiti kao samostalni djelatnici.

Maštanje bez djelovanja

‘Mnogi su skeptični kada čuju da postoji netko tko zarađuje i živi od onoga što voli raditi. Često čujemo da se u Hrvatskoj ništa ne može, da svi rade preko veze, da nema nikakvih prilika za mlade ljude, da su mnogi prevarom došli do imovine, da prosječan i običan čovjek ništa ne može. Mnogi ljudi su fokusirani na negativne primjere i kao da ne žele vidjeti da oko nas postoje i ljudi koji svakodnevno uživaju u svome poslu i pritom zarađuju’, primjećuje dr.sc. Elvira Mlivić Budeš koja, upravo kako bi ljude potaknula na pozitivno gledanje na poduzetništvo, u svom Poslovnom učilištu Filaks održava korisne radionice ‘Kako živjeti i zarađivati od onoga što volimo’. ‘Ljudima je često neugodno zauzimati se za sebe ili pohvaliti svoje vještine i talente jer su naučili da se to zove sebičnost i samohvala. Obično je problem u tome što ljudi čekaju da se nešto promijeni ili da dođe neko vrijeme kada će moći raditi što žele. Mnogi tako dođu i do mirovine ili do kraja života. S druge strane, mnogi su tzv. ‘zgrtači prilika’, ali na način da znaju što bi se moglo, skupljaju ideje, kreiraju, osmišljavaju i maštaju, a sve ostane na tome da razgovaraju s prijateljima i kolegama, podijele koju ideju s obitelji, a nikad ne naprave prvi korak. To su oni ljudi koji se žale kako su prije nekoliko godina imali super ideju, ali su nažalost uočili da je to u međuvremenu netko realizirao. Obično se ponose što su i sami to imali u glavi, no zaborave da su preskočili najvažniju stvar, a to je poduzimanje’, objašnjava Elvira koja otkriva kako je formalno obrazovanje možda ulaznica u neke organizacije, ali nije preduvjet za uspjeh.

Pomaknite se sa svoje sigurne točke

‘Za uspjeh i napredak ključna je naša osobnost dok je stručna sprema važna samo 30%. Poznajem mnoge stručne ljude, dobre osobe i vrijedne radnike koji se ne mogu pomaknuti s jedne točke. To su obično skromni ljudi koji čekaju da se nešto promijeni, da ih netko prepozna, uvidi koliko mogu pridonijeti organizaciji i obično čekaju različite poticaje i motivaciju izvana. Tko čeka da ga netko pohvali i pogura dalje, najvjerojatnije će se jako truditi i raditi, a postoji jedna dobra izreka koja kaže da je ‘nagrada za dobro obavljen posao – još više posla’. Tako oni koji vrijedno rade imaju još veće terete, a oni koji znaju što hoće, penju se u hijerarhijama ili općenito uspijevaju u poduzetništvu’, smatra naša sugovornica, koja zbog svog bogatog poslovnog iskustva (što u korporaciji, što kao samostalna poduzetnica) tvrdi kako je najvažnije biti fleksibilni, kreativni, proaktivni i dosljedni u izvršavanju onoga što smatramo da će nas dovesti do uspjeha.

Razmišljajte ‘veliko’

‘Upornost je jedna od najvažnijih karakteristika uspješnih ljudi. Ljudi koji su uspješni samo čine ono što se drugima ‘ne da’ i jednostavno su disciplinirani u obavljanju stvari koje smatraju bitnima. Nažalost, mnogi ljudi će odraditi što treba kad im netko kaže, a sami se ne mogu motivirati. Zato su naši ljudi uvijek dobri u izvršavanju poslova u inozemstvu, gdje nas smatraju odličnim radnicima. Ipak, kad samostalno trebaju poduzeti aktivnost, često se nađu pred zidom, jer uvijek je najteže sam sebi podizati ljestvicu i imati povjerenje u pozitivan ishod i kad se ne vidi kraj puta. Mnogi žele sigurnost, žele vidjeti sve faze svog puta i općenito nisu zainteresirani za preuzimanje rizika u životu i poslu. Ljudi koji mogu razmišljati ‘veliko’ uvijek ostvaruju veće pomake nego oni koji idu malim koracima i ne usude se postaviti ciljeve prema onome što zaista zaslužuju’, ukazuje Elvira koja otkriva kako će veću šansu za uspjeh u privatnim vodama imati oni koji su sličan posao radili kod nekog poslodavca – odnosno poznaju zakonitosti tržišta, ali i neke skrivene izazove koji mogu nastati. ‘Imajući takvo iskustvo, jednostavnije mogu prilagoditi svoj posao i ponuditi dodanu vrijednost na tržištu te tako osvojiti potrošače. Internet više nije budućnost, internet je sadašnjost i svi koji se odluče na vlastiti posao moraju znati da nam internet nudi nepregledno polje mogućnosti i to je jedna od povlastica današnjeg vremena jer može ubrzati proboj na tržištu, brendiranje i kontakte s potencijalnim kupcima i klijentima. Teško je u nekom trenutku skočiti s tvrde površine na neku nestabilnu, ali ljudi zaboravljaju da se nikad neće dogoditi idealan trenutak i da vrlo vjerojatno neće dobiti tu ‘ruku spasa’ koja će ih čvrsto držati dok započinju prve poduzetničke korake. Spremnost na rizik i iznenađenja bi trebala biti jedna od karakteristika poduzetnika’, kaže Elvira te dodaje kako se za uspjeh potrebno odvojiti od uhodanih pravila i pronaći nove ciljeve.

‘Napišite svoje ciljeve (barem njih 80), razmislite na kojem putu ste do sada bili i koliko vam je to koristilo, napišite i prigrlite sve svoje talente i onda iz te pozicije krenite razmišljati što možete učiniti s budućnosti pred vama’, poručuje konzultantica za razvoj poslovnih vještina u Filaksu, dr. sc. Elvira Mlivić Budeš.

Komentari