Prijateljstvo i posao… mogu li zajedno?

Financijski stručnjaci znaju reći kako emocije loše upravljaju novcem. Ipak, kad se osobe međusobno dobro razumiju i podržavaju (poput prijatelja), logično je da u jednom trenutku počnu razmišljati i o mogućnosti zajedničkog posla te ostvare uspješan biznis!

Za uspjeh u poslu ključna je kontrola emocija, tvrde stučnjaci, no s druge strane upravo količina emocija koje uneste u ono što radite daje vašem brendu prepoznatljivost i izdvaja vas od drugih. Iako još uvijek mnogi smatraju kako poslovno okruženje mora biti lišeno emocija te kako nije poželjno pokazivati ljutnju, bijes, ali ni sreću i zadovoljstvo, stručnjaci tvrde kako je upravo emocionalna inteligencija ono što razlikuje uspješan biznis od prosječnog.
Kad je čovjek sposoban ostati miran pod pritiskom, kada efikasno rješava sukobe, pokazuje empatiju…, to se odražava na cjelokupan tim, ali i ukupan rezultat poslovanja. No što ako smo previše emocionalno angažirani u poslu i primjerice ulazimo u posao s prijateljima ili članovima obitelji? Stara izreka kaže: ‘Ako želiš izgubiti prijatelja, posudi mu novac!’ Sličan princip, reći će financijski stručnjaci, vrijedi i kad je vlastita obitelj u pitanju i to iz vrlo jednostavnog razloga, a taj je da emocije loše ‘upravljaju’ novcem. Ipak, dobro i kvalitetno prijateljstvo (ili bilo koji drugi dobar bliski odnos) može biti jako dobar temelj za uspješno poslovanje, jer kad se osobe međusobno dobro razumiju i podržavaju, posve je logično da u jednom trenutku počnu razmišljati i o mogućnosti zajedničkog rada.

Prednosti poslovanja

‘Prednosti takvog poslovnog povezivanja mogu biti brojne: međusobno se dobro poznaju, imaju slične interese (npr. vole kuhati, kreirati odjeću, izrađivati neke predmete ili se baviti financijama, savjetovanjem i sl.) te su sigurno već dolazile u određene sukobe – pa ukoliko su ih uspjele kvalitetno riješiti, to ih je još više zbližilo te im tako dalo određenu sigurnost da će se uspješno nositi i s eventualnim budućim nesuglasicama’, smatra magistra psihologije i vlasnica tvrtke Ramiro, Tanja Pureta (www.ramiro.hr).
Rješavanje nesuglasica

Prijateljski odnos je za razliku od poslovnog neobvezan te je ulaskom u poduzetničke vode važno definirati sve segmente koji podrazumijevaju uspješno poslovanje, poput financija, određivanja poslova i sl., zato je važno – kaže psihologinja – prvo jasno definirati svrhu i ciljeve posla koji se pokreće te što prijatelji očekuju jedni od drugih u tom zajedničnom pothvatu.

‘Ukoliko su očekivanja neusklađena, važno je što jasnije definirati pravila ponašanja, jer su ona preduvjet uspješnog zajedničkog rada, te oko njih postići konsenzus. Što se prijatelji pomnije posvete toj fazi planiranja i postavljanja zajedničkog rada i što bolje predvide moguće probleme i pronađu odgovarajuće rješenje za njih, to je veća vjerojatnost uspjeha u poslovanju. Svakako bi trebalo izbjegavati stav da samo treba krenuti, a problemi će se rješavati ‘usput”, objašnjava Tanja Pureta te napominje: ukoliko se u poslovnoj suradnji nakdnadno pojave nesuglasice i problemi, važno je odmah to riješiti razgovorom.

‘U takvom razgovoru je potrebna velika količina povjerenja, ali i odlučnosti da se riješi uočeni problem. Ukoliko nakon tog razgovora ne dođe do napretka, on se treba ponoviti uz jasan stav da je postojeće stanje neodrživo te da će se, ukoliko ne dođe do pozitivne promjene, međusobna suradnja nažalost morati prekinuti. Ovakvu situaciju bi bilo važno predvidjeti i opisati u temeljnim načelima poslovanja, da ne bi bilo nepotrebnih iznenađenja ukoliko do nje dođe’, savjetuje naša sugovornica koja otkriva kako najveći nedostatak takvom poslovanju može biti ako se prijateljice u svom odnosu nisu uspjele dublje upoznati i povezati, već ih veže površno prijateljstvo temeljeno na ‘halo-efektu’..

Dobro međusobno poznavanje

‘Primjerice, ukoliko su se upoznale u parku dok su se njihova djeca igrala i zaključile da imaju sličan pristup odgoju, ne znači da će se automatski slagati i oko svih drugih tema. To automatsko zaključivanje na temelju ‘halo-efekta’ bi svakako trebalo izbjegavati ukoliko se planira s nekim krenuti u ozbiljan zajednički rad koji nosi brojne prepreke. Umjesto toga, trebalo bi se međusobno dobro upoznati, kako bi se objektivnije mogle procijeniti šanse za zajednički poslovni uspjeh. Drugi veliki problem je sama narav prijateljstva. Naime, prijateljski odnos je u pravilu neobavezan, za razliku od obiteljskih ili poslovnih odnosa, pa su i međusobna očekivanja manja, te u skladu s time lakše opraštamo međusobne nesavršnosti. Dodatno, kada prijateljici pričamo o vlastitim problemima u odnosima s drugima, ona će u pravilu stati na našu stranu, jer joj je važnije dati nam podršku nego lekciju. Ukoliko se odlučimo s prijateljima poslovno povezati, narav naše veze nužno postaje drugačija i zato ju je jako važno dobro definirati’, kaže Tanja.

3 PITANJA KOJA ĆE ZANIMATI PRIJATELJE – POSLOVNE PARTNERE?

Kako podijeliti uloge?

Najbolje je odrediti uloge sukladno onima kojima prijatelji spontano naginju. Primjerice, netko voli postavljati i organizirati posao, netko osmišljavati proizvode i usluge, netko ih realizirati, netko prodavati i sl. Najvažnije je pritom odrediti kako će se prenositi informacije, rješavati problemi i donositi odluke, jer je to važno kako bi posao tekao glatko.

Može li novac ugroziti odnos?

Novac je važan aspekt poslovanja i odnos prema njemu treba definirati u sklopu dogovora o temeljnim načelima zajedničkog rada, prije početka pravog poslovanja. Tada ne bi trebalo biti pogrešnih očekivanja, a ako se i pojave, dokument u kojem se nalaze te temeljne postavke poslovanja bi ih trebao uspješno riješiti.

Kako da se poslovno vrijeme ne pretvori u prijateljske razgovore?

To se lako može riješiti planiranjem vremena za prijateljska druženja te dogovorom da se u radno vrijeme svi posvećuju svojim obvezama, jer im je to u zajedničkom interesu oko kojeg su se složili. Kada se završe sve unaprijed isplanirane obveze, neka se odvoji vrijeme i za ugodno druženje.

Komentari