‘Kolektivni snovi’ – suvremeni prikaz prošlosti

Mlada zagrebačka slikarica Martina Grlić priprema izložbu 'Kolektivni snovi'

‘Kolektivni snovi’ naziv je izložbe Martine Grlić, zagrebačke slikarice mlađe generacije, koja u svome radu reflektira promjene koje su se dogodile ili se događaju u postsocijalističkom društvu.

Martina do sada već ima dva ciklusa, onaj ‘Tvornica’ i ‘Proizvod’. U ciklusu Tvornica, središnje mjesto zauzima figura radnika koji u socijalističkoj mitologiji nosi oznaku heroja, a tokom tranzicije biva žrtvom marginalizacije. Ciklus slika ‘Proizvod’ sastoji se od prikaza svakodnevnih predmeta, proizvedenih u pogonima starih tvornica, a pokušaj je rekolekcije osobnog i kolektivnog sjećanja iz vremena socijalizma. U svojem najnovijem slikarskom ciklusu indikativna naziva ‘Kolektivni snovi’ kao da, na jedan posve drugačiji i autorski prepoznatljiv način, neke već postojeće ‘slike’ – riječ je uglavnom o fotografijama iz razdoblja jugoslavenskog socijalizma što ih pronalazi u starim žurnalima odnosno na internetu – lišava njihovih izvornih značenja te ih na taj način nedvojbeno radikalno mijenja.

‘Martina pripada generaciji koja je odrastala u razdoblju značajnih političkih, gospodarskih, socioloških i – osobito važno – ideoloških mijena i lomova. Njeno stasanje obilježeno je, dakle, sveopćom tranzicijom. Uslijed toga i njeni će se umjetnički interesi usredotočiti na razdoblje relativno bliske prošlosti, na razdoblje koje nije imala priliku živjeti ali čije odjeke, zahvaljujući upravo kontinuiranoj tranziciji, ipak  na određeni način osjeća. Martinino slikarstvo, dakle, problematizira prošlost, ali to nipošto ne znači da je ono i okrenuto prošlosti. Naprotiv, izrazito je suvremeno, kako u konceptu tako i u izvedbi. Prizorima političkih sastanaka, sletova, plesova ili nekih drugih kolektivnih manifestacija ili situacija snimljenima prije više desetljeća umjetnica prilazi kao slikarskim motivima te ih tako prisvaja; iz područja djelomične objektivnosti – jer fotografije ipak ne pružaju posve objektivnu informaciju – dislocira ih u sferu apsolutne subjektivnosti. Slikarica, zapravo, provodi proces aktivne slikarske dekontekstualizacije svojih motiva’, napisao je kustos Martinine izložbe, Vanja Babić u svome predgovoru.

‘Ciklus ‘Kolektivni snovi’, kao i većina ranijih, gotovo je posve izveden akromatski, s naglaskom na suzdržanim pretapanjima koja, međutim, ne dovode u pitanje integritet pojedinih ploha. Crno-sivo-bijeli tonovi u kombinaciji s odsustvom tekstura pridaju ovim slikama pomalo melankoličan ugođaj, začudno kompatibilan s autoričinim izrazito individualnim pristupom.’

Izložba ‘Kolektivni snovi’ bit će otvorena  26. siječnja u Galeriji Kranjčar. 

Komentari