Second hand shopovi za ljude sa stilom

Pedeset lipa za dizajnersku maramu ili 2,80 kuna za tri komada odjeće - da, moguće je ako kupujete u trgovinama rabljene odjeće. Vodimo vas na nekoliko zagrebačkih lokacija na kojima je atmosfera vrlo živa, a šoping poput onog iz snova

“Pedeset lipa, molim lijepo”, rekla je prodavačica djevojci. ‘Molim? Mislite, pola kune?’ čudi se gospođica pogledavajući u nevjerici u iznos na kasi. Tog subotnjeg jutra čuđenju nije bilo kraja, jer je u jednom od zagrebačkih second hand shopova, poznatom po tome što robu stavljaju na vagu, kilogram odjeće koštao svega pet kuna. Crvena svilena marama s etiketom poznatog brenda tako je težila – u lipama. Na red je potom došla studentica s tri odlična komada odjeće – jaknica kratkih rukava u maslinastozelenoj boji, tirkizni top od viskoze bez rukava, sa zanimljivim prorezima, te pleteni retroprsluk. Stavlja na vagu, iznos – 2,80 kuna. “Ne mogu vjerovati”, uzviknula je prebirući kovanice, “stavite mi ovo sa strane, idem pogledati još suknje”.

U dućanu je non stop bila gužva, kabine za probu zauzete, ispred ogledala su čak i žene koje se nisu poznavale jedna drugoj dijelile savjete i, najčešće, komplimente. Vlasnicu ovog shopa u Savskoj 147 Sandru Gazibarić upitali smo koja je tajna njezina uspjeha u ovom biznisu.

Molim vas, kilogram odjeće!

“Zagreb danas ima bezbroj second hand shopova, ali nitko osim nas robu ne prodaje po kilogramu. Najprije smo poput ostalih prodavali
po komadu jer sam bila skeptična kako bi ljudi reagirali na vaganje i cijene na kilu. Na kraju sam se ipak odvažila na ovako nešto drukčije, i da, bilo je čuđenja, no ubrzo se dogodio mali procvat”, kaže Sandra, koja je u ovom poslu već punih 15 godina, kada je ovaj biznis u Hrvata bio u samim začecima i tek su malobrojni uopće znali da Zagreb ima pet dućana rabljene odjeće.

Bum otvaranja ovih dućana u Hrvatskoj se zapravo dogodio prije nekih pet godina, a danas ih je u Zagrebu nemoguće izbrojiti. Tako su neke od najpoznatijih gradskih ulica postale glavna second hand odredišta: Ilica, Savska, Tratinska, Ozaljska i Maksimirska. Nevjerojatno je da ih u Ilici u rasponu od samo jedne tramvajske stanice ima čak pet! I ostali naši veći gradovi, poput Splita, Rijeke i Osijeka, prigrlili su ovakve tipove dućana, a ima ih i po manjim mjestima. Jasno je svakome tko voli ‘prošvrljati’ po ovim dućanima da se mora naoružati vremenom i strpljenjem, jer se ovi dućani nižu i na dva kilometra; uđi-izađi, i još isprobavaj… No, kad haljinu s potpisom platite 40 kuna, otkačenu jaknu svega 20, a bijelu pamučnu košulju nakon vaganja svega koju kunu, zaboravite na svaku muku po ovakvom šopingu. I još kad odjenete tu jaknu i nosite je kao milijun dolara, i svi vas pitaju gdje ste je kupili, možete ponosno reći: “Takva se jakna više nigdje ne može kupiti”.

Velika konkurencija

“Konkurencija je golema, i svi imamo dobru i kvalitetnu odjeću, uvoznu, čistu i opeglanu, često s potpisom. Evo, ja i sama ponekad
kupujem kod konkurencije, osobito vintage komade u koje sam zaljubljena. Jasno je da se mi vlasnici ovih dućana ne možemo obogatiti na ovom biznisu, ali od njega možemo živjeti”, kaže poduzetna Sandra i dodaje kako svu odjeću nabavlja iz Italije i Njemačke te pazi da su uvijek zastupljeni i veliki brojevi. Osim dućana u kojem prodaje na ‘kile’, ima i vintage dućan u Maksimirskoj 47, a najesen planira otvoriti – i treći.

Vlasnica sama osmišljava ciklus padanja cijena u svojim dućanima, a kod prodaje odjeće ‘na kile’ taj ciklus traje pet tjedana. “Kad stigne nova kolekcija, kilogram odjeće ošta 60 kuna i taj iznos pada tijekom pet tjedana tako da posljednja dva dana petog tjedna sve košta 5 kuna po kilogramu, i to je nešto najjeftinije što se može kupiti u gradu”, objašnjava naša sugovornica i dodaje da sav posao oko nabave i samu prodaju obavljaju samo ona i njezin brat.

Raznovrstan izbor

Osim odjeće i modnih dodataka, tu se mogu kupiti i zavjese, posteljina, stolnjaci, materijali za šivanje, igračke… Iz razgovora s vlasnicima lako je zaključiti da se napokon promijenila svijest u pogledu na ovakav tip dućana – ulaziti u njih nije nikakva sramota, ondje ne zalaze samo jako siromašni nego i oni koji pomno grade i njeguju svoj originalni stil. Velik je broj i onih koji baš i ne čekaju sniženja, nego dođu prvog dana kad se nude nove kolekcije te munjevito ugrabe kakav dobar dizajnerski komad za 100 kuna.

“Kriza je utjecala na otvaranje i na masovnije ulaženje u ovakve dućane, ali među redovitim kupcima su i oni s dobrim primanjima koji vole modu i originalnost. Među njima ima i poznatih faca, slikara, estradnjaka… uglavnom umjetničkih duša koje kupuju za sebe, a nerijetko i za svoje instalacije”, kaže Sandra. No u second hand shopove, doznajemo tijekom avanture obilaženja, dolaze i ljudi iz udaljenih mjesta i tu kupuju za sebe i prijatelje, neki tako čak pomažu susjedima na selu koji si ne mogu priuštiti odlazak u grad.

Krenuli smo u sam centar grada – ulazak u second hand Bazar u zagrebačkoj Martićevoj ulici izgleda kao ulazak u bilo koji drugi
butik u gradu: odjeća uredno složena na vješalicama, izglačana, čista; dobra rasvjeta u dućanu, više kabina za probu. Tu svoje kupce često pozdravlja i sam vlasnik Denis Sekić, koji svoju ponudu u svakom trenutku poznaje ‘u dušu’, a prepoznaje i većinu svojih stalnih kupaca pa im pomaže pronaći željene komade odjeće.

Trendovi i odjeća s etiketom

Njegova roba stiže iz Nizozemske, a dobavljače, kaže, osobno provjerava. “Putujem i osobno provjeravam kvalitetu robe, a kad je dopremim, svaki se naš komad mora izglačati prije stavljanja na vješalice. Kod nas ćete pronaći i dobre brendove, poput vrlo popularnih i high street brendova, no nađe se tu i vrhunskih dizajnerskih imena. Osobito pomno pratim potražnju pa sa svakom novom sezonom dopremam ono što moji kupci najviše traže”, kaže Denis Sekić.

U tri godine, otkad je Bazar otvoren, broj njihovih kupaca, kaže, nije prestao rasti. Razlog za to vidi u kvaliteti odjeće i trudu oko kupaca.
“Kupci nam često postavljaju pitanje je li naša odjeća uopće nošena. Imamo stalne kupce koji našu ponudu provjeraju na dnevnoj bazi, jer uvijek nađu nešto što nisu jučer vidjeli budući da nadopunu robe vršimo svakodnevno. K tome, pratimo trendove, roba je moderna, vrlo često još s etiketom”, kaže Sekić i naglašava da jednom mjesečno imaju akcije na cjelokupni asortiman, a dvaput godišnje imaju sezonsko sniženje do čak 90 posto. Kako bilo, svaki ulazak u bilo koji second hand je doživljaj, a nerijetko ondje i srce ubrzano lupa kad se ugleda savršen komad u željenoj veličini za koju kunu, dvije, tri, pet…

Komentari