Koliko novca u startu trebate kako biste otvorili tvrtku, isplati li se više registrirati trgovačko društvo ili obrt, kako planirati rashode... Znanje o svemu tome od presudne je važnosti kako bi neka poslovna ideja doista i zaživjela
Napraviti jedan veliki korak i promjenu u svojem životu te uzeti stvar u svoje ruke i donijeti odluku o pokretanju vlastitog privatnog posla nije nimalo lako. Prilikom donošenja odluke mogu postojati različiti motivi zbog kojih smo se odlučili zakoračiti u svijet poduzetništva. Nekima će motiv biti nezadovoljstvo postojećim radnim mjestom, jer znaju da mogu više i bolje; neki su nenadano ostali bez radnog mjesta te žele napraviti nešto više za sebe i krenuti dalje, a neki imaju jako dobre ideje i žele to ostvariti te biti uspješni poduzetnici.
Nema ništa bez strasti
Vrlo je važno, kada razmišljamo o vlastitom poslovanju, imati strast i voljeti ono čime želimo krenuti u poduzetništvo. Ako imate stručna znanja i sposobnosti te imate dobru ideju, vrijeme je da napravite sljedeći korak. Istražite tržište, ispitajte svoje prijatelje i poznanike što misle o vašoj ideji te probajte malo analizirati je li to nešto što kupcima i tržištu treba.
Važno je biti drugačiji!
Najlakše ćete doći do prvih kupaca ako tržištu ponudite nešto novo, nešto što je potrebno vašim potencijalnim kupcima ili klijentima nešto što je malo drugačije. Važno je da budete drugačiji i novi te da budete što prije primijećeni. No važno je, osim dobre ideje i odluke o pokretanju poslovanja, znati koji sve oblici registracije poslovanja postoje, koje sve obveze prema državi imamo, na koju bruto plaću se možemo prijaviti. Počnimo od oblika poslovanja kako bismo lakše donijeli odluku što ćemo registrirati.
TRGOVAČKO DRUŠTVO – od 10 kn do 20.000 kn
S otvaranjem trgovačkog društva J.D.O.O. ili D.O.O. malo je drugačija stvar nego s otvaranjem obrta. Želite li otvoriti J.D.O.O. tada je potrebno uplatiti temeljni kapital od 10 kn, a želite li otvoriti D.O.O. temeljni kapital iznosi 20.000,00 kn. Ako ste se odlučili otvoriti J.D.O.O. ili D.O.O., to možete obaviti putem portala www.hitro.hr, a procedura bi trebala trajati otprilike 3 dana. No kako se takve stvari uvijek oduže, realno je očekivati kako će se čitava procedura otvaranja protegnuti na tjedan ili dva. Druga opcija je otići kod javnog bilježnika koji će sve to isto odraditi za vas (i prilikom otvaranja preko portala hitro.hr morat ćete otići do javnog bilježnika). Kod otvaranja D.O.O. procedura će biti možda malo duža. Od trenutka kada ste predali papire za otvaranje poduzeća pa do dobivanja rješenja od Trgovačkog suda i otvaranja žiro računa u banci, vremenski će trajati otprilike 3 tjedna. Otvaranje J.D.O.O. poduzeća sveukupno će vas koštati oko 900 kn. No važno je znati da se taj trošak odnosi samo za otvaranje poduzeća, a postoje i ostali troškovi kao što su izdatak za poslovni prostor, nabavu opreme, robe i materijala… ovisno kojim se poslom želite baviti.
OBRT – ne treba vam temeljni kapital
Za otvaranje obrta vrlo je važno znati radi li se o:
• slobodnom obrtu – traži se samo propisana stručna sprema;
• vezanom obrtu – traži se odgovarajuća srednja stručna sprema ili majstorski ispit;
• povlašteni obrti – obavljanje obrta je moguće jedino uz povlasticu.
Također, obrt može osnovati jedna osoba ili više osoba koje će zajednički obavljati djelatnost te se tu radi o zajedničkom obrtu. Važno je znati da za otvaranje obrta nije potreban temeljni kapital, te se obrt otvara na ime vlasnika obrta koji za obrt odgovara cijelom svojom imovinom uloženom u obrt. Obrt možemo otvoriti u nadležnom uredu državne uprave ili gradu sjedišta obrta. Kako bi se olakšalo otvaranje obrta, Ministarstvo poduzetništva u okviru sustava e-Građani pokrenulo je aplikaciju za internetsku registraciju obrta e-Obrt, kroz koju sadašnji i budući obrtnici mogu podnijeti prijavu za osnivanje obrta ili upisati statusne promjene. Tako je sada ukupni trošak otvaranja obrta preko aplikacije e-Obrt 270,00 kn, a intencija Ministarstva poduzetništva je da svi e-zahtjevi budu oslobođeni plaćanja ikakvih pristojbi, i to ne samo za obrtnike već i za poduzeća, koji bi tako besplatno mogli osnivati trgovačka društva. Vlasnik obrta nije zaposlen u obrtu kao radnik, već je osiguran preko Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje i Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje kao vlasnik obrta i tako u paušalnom iznosu plaća doprinose za mirovinsko i zdrastveno osiguranje prema rješenju koje mu izdaje porezna uprava. Porez na dohodak i prirez plaća se obračunava prilikom konačnog obračuna poslovanja obrtnika na dohodak koji je ostvario za poslovnu godinu po stopama od 12%, 25% i 40%. Također, obrtnik ima obavezu svaka tri mjeseca plaćati paušalni iznos Hrvatskoj obrtničkoj komori koji otprilike iznosi 155 kn za 3 mjeseca.
NA KOLIKU SE PLAĆU PRIJAVITI?
Nakon otvaranja poduzeca, idemo na sljedeći korak, a to je samozapošljavanje. Tu se često postavlja pitanje ‘Na koju bruto plaću se mogu prijaviti, a da u početku nemam velike izdatke?’. Zakonodavac nije definirao na koju bruto plaću radnik treba biti prijavljen prema stručnoj spremi i obrazovanju, te radnom mjestu, stoga se možemo prijaviti i na minimalnu plaću. Za 2016. godinu minimalna bruto plaća iznosi 3.120,00 kn. Ako ste viskoobrazovani, bilo bi bolje da se prijavite na malo višu bruto plaću. Važno je i znati da trgovačka društva J.D.O.O. i D.O.O. prilikom završetka poslovne godine i izradom završnog računa, ukoliko je poduzeće ostvarilo dobit, plaćaju porez na dobit od 20%.
TROŠAK PROSTORA
Trošak otvaranja treba, dakle, sagledati u malo širem kontekstu. Važno je voditi računa da u početku nemate velike troškove jer tek počinjete s poslovanjem. Ako imate mogućnost, otvorite poslovni prostor u sklopu vlastite obiteljske kuće te sklopite ugovor o najmu s vlasnikom kuće – a to možete biti i vi (tu nema nikakve zakonske zapreke). Porezna uprava ima svoje tarife po kojima obračunava porez na dohodak od najma osobi koja iznajmljuje poslovni prostor, stoga nikada nemojte staviti najam u iznosu nula kuna. Nazovite Poreznu upravu i informirajte se kolika je najniža cijena najma po kvadratnom metru. U svakom slučaju, u vlastitom prostoru plačat ćete manju najamninu nego da od nekog drugog unajmite prostor. Tako vam trošak najma na početku poslovanja neće biti velik, a prilikom prijave poduzeća u poreznu upravu morate navesti je li sjedište poduzeća u vlastitom poslovnom prostoru ili unajmljenom.
EKSTRA SAVJETI
Prilikom pokretanja poslovanja obratite pažnju i odaberite dobar knjigovodstveni servis koji će vas upućivati na sve zakonske promjene te vam biti partner u vašem poslovanju, kako vam se ne bi dogodilo da plaćate nešto što ne morate. Pokrenuti poduzeće i nije tako teško, ali potrebno je puno znanja, truda, puno ulaganja kako bismo razvili svoju ideju, kako bi procvala i bila profitabilna.
Krećete u nešto novo gdje neće biti lako, ali najveća nagrada će vam biti to što ćete raditi ono što volite, što vam je strast i znat ćete da radite za sebe. A zadovoljni kupci i klijenti će vam najbolje pokazati radite li posao pravilno i kvalitetno. Trebate razmišljati samo pozitivnoi razgovarati s pozitivnim ljudima. Danas u Hrvatskoj ima mnogo uspješno pokrenutih i razvijenih startupova, što dokazuje da se može uspjeti, samo treba dobro upravljati, pravilno planirati i vjerovati da se može uspjeti.
USLUGA PRILAGOĐENA SVAKOM KLIJENTU
Marina Novotny vlasnica je tvrtke Notalis koja se bavi pružanjem računovodstvenih usluga prilagođenih svakom klijentu. Također, pruža potpunu podršku u poslovanju savjetovanjima te analizama poslovanja te daje konzultanske usluge vezane uz EU projekte. Više informacija potražite na www.notalis.hr ili se obratite Martini direktno na e-mail adresu notalis.hr@outlook.com.
Komentari